عوارض برداشتن خال صورت و بدن چیست؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

آشنایی با خال‌ها

در بدن تمام افراد تعدادی خال وجود دارد. این یک نوع ضایعه پوستی است که از همان بدو تولد در نوزاد ایجاد شده و ممکن است تعدادی از خال‌ها نیز در دوران نوجوانی نیز به وجود آیند.

خال ها (در پزشکی : nevi) خوشه هایی از سلول های رنگدانه دار هستند که به صورت نقاط کوچک و تیره بر روی پوست نمایان شده و می توانند در اندازه ها و رنگ های بسیار متفاوتی وجود داشته باشند. خال ها معمولاً در صورت، بازوها، پاها  ظاهر می شوند، اما می توانند در هر جای دیگری از بدن نیز یافت شوند.

اگر چه بیشتر خال های پوست بی ضرر هستند، اما در موارد نادر می توانند پیش سرطانی بوده و به عمل جراحی نیاز داشته باشند. همچنین خال برداشتن ضمن افزایش اعتماد به نفس در افراد با توجه به نوع خال که گوشتی یا سطحی باشد انجام می‌شود.

بعد از برداشتن خال چه پمادی بزنیم؟

بعد از برداشتن خال از کرم ترمیم کننده نظیر سیکالفیت یا سیکاموزا می توان استفاده کرد. اما قبل از مصرف هر نوع دارویی حتما می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

https://pasokheto.ir/karaj/%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AC/

عوارض برداشتن خال صورت و بدن چیست؟

برداشتن خال با لیزر – خال های اطراف چشم به خوبی به لیزر پاسخ می دهند

برداشتن خال صورت و بدن با لیزر معمولا مشکل زیادی ایجاد نمی کند اما برداشتن ضایعات روی گردن و سینه احتمال بجاگذاشتن اسکار هیپرتروفیک ( یا به اصطلاح عام گوشت اضافی ) دارد لذا همواره باید احتیاطات لازم به عمل آید و پزشک نکات لازم جهت پیشگیری از این عارضه را رعایت کند احتمال آن خیلی کمتر می شود ولی به هیچ عنوان این احتمال کاملا از بین نخواهد رفت.

قرمزی بعد از لیزر خال: معمولاً بعد از برداشتن خال صورت و بدن با جراحی و یا لیزر آنها یک قرمزی در محل برداشت خال ایجاد می شودد که با توجه به عمق ضایعه از 2 هفته تا 6 ماه بعد بطور کامل از بین می رود.

 عود خال ها بستگی به چه عواملی دارد؟

خال فقط همان چیزی که میبینیم نیست بلکه سلولهای حاشیه و حتی ریشه آن ممکن است بی رنگ باشند . بنابراین هنگام برداشتن خال صورت و بدن باید کمی از حاشیه ها و عمق بظاهر سالم خال هم برداشته شود. در غیر اینصورت احتمال عود آن بیشتر خواهد بود.

عود یا بازگشت ضایعه بستگی به عمق آن دارد. خال های عمیق معمولاً احتمال عود بیشتری دارند. البته عود آنها با لیزر کمتر از 5 درصد است. عود آنها با جراحی یا رادیوفرکانس حدود 15 درصد است.

گاهی مواقع در خال های خیلی عمیق می توان به منظور کاهش احتمال اسکار از 2 یا 3 مرحله برای برداشتن آن استفاده نمود که اینگونه موارد بیانگر عود آن نیست.

در سنین زیر 30 سال خال ها سلول های فعال تری دارند لذا شانس عود خال در این دوره بیشتر است لذا بهتر است از روش هایی که عود کمتر دارند در این سنین استفاده شود. در صورت بازگشت آن معمولا کوچکتر از قبل بوده و در مرحله دوم باید مجدد ترمیم گردد این مرحله بین 3 تا 6 ماه بعد خواهد بود.معمولا در سنین بالاتر احتمال برگشت آنها کمتر است

آیا برداشتن خال صورت و بدن باعث تبدیل آن به بدخیمی می شود ؟

برداشتن خال صورت و بدن به هیچ عنوان باعث تبدیل شدن آن به سرطان نمی شود مگر اینکه ضایعه از همان ابتدا یک ضایعه سرطانی باشد. معمولا در اینگونه موارد اگر نمونه برداری و بررسی لازم انجام نگیرد ممکن است درمان ناقص انجام شود و پس از مدتی سرطان گسترش یافته تظاهر یابد. بنابراین بهتر است حتما در موارد مشکوک نمونه برداری و بررسی سیتوپاتولوژیک و آزمایشگاهی به عمل آید.

 ضایعاتی سرطانی یا پیش سرطانی که ممکن است با خال ساده اشتباه شوند و درمان ناقص برایشان انجام شود شامل ملانوما، سرطان سلول سنگفرشی SCC، آکتینیک کراتوزیس می باشد. در اینگونه موارد اگر فرد یا پزشک گمان کنند که یک خال ساده است و بررسی کامل انجام نشود پس از برداشتن ضایعه (ظاهرا خال) احتمال عود یا گسترش سرطان وجود دارد اما اگر یک خال ساده باشد به هیچ عنوان برداشتن آن باعث سرطانی شدن ضایعه نخواهد شد.

خال‌ها زوائد پوستی هستند که دارای رنگ قهوه‌ای یا سیاه می‌باشند. خال‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست ایجاد شوند.

اغلب خال‌ها در اوایل کودکی و در طول 20 سال نخست زندگی در یک فرد ظاهر می‌شوند. برخی از خال‌ها ممکن است تا اواخر زندگی ظاهر نشوند. وجود 40-10 خال در بزرگ‌سالان طبیعی است. باگذشت سال‌ها، خال‌ها معمولاً به‌آرامی تغییر می‌کنند. ممکن است برجسته‌تر شده یا تغییر رنگ دهند. اغلب موهایی بر روی خال‌ها رشد می‌کند. برخی از خال‌ها ممکن است اصلاً تغییر نکنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است به‌آرامی در طول زمان ناپدید شوند. بسیاری از  افراد گمان می‌کنند که هر نقطه تیره یا هر بی‌نظمی در پوست، خال نامیده می‌شود، اما پزشکان از اصطلاحات مختلف استفاده می‌کنند. علائم پوستی خال محسوب نمی‌شوند و در اینجا موردبحث قرار نمی‌گیرند:

  • خال‌های مادرزادی
  • تشکل غیرطبیعی عروق خونی (همانژیوم)
  • کراتوز (نقاط خوش خیم یا سرطانی، که پس از حدود 30 سالگی به وجود می‌آیند)

علت ایجاد خال چیست؟


  • برخی از خال‌ها مادرزادی هستند. خال‌های دیگر در طول زمان پدید می‌آیند.
  • به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض خورشید نقش مهمی در توسعه خال‌ها داشته باشد و حتی ممکن است با توسعه خال‌های غیرمعمولی، یا دیسپلاستیک، مرتبط باشد.
  • نقش ژنتیک در ایجاد خال نیازمند توجه بسیار است. بسیاری از خانواده‌ها یک نوع از خال به نام خال دیسپلاستیک یا آتیپیک دارند که با خطر بالاتر ابتلا به ملانوم یا سرطان پوست مرتبط است.

علت‌ها و دلایل برداشتن خال


سه دلیل اصلی برای برداشتن خال وجود دارد.

  • عدم اطمینان در تشخیص و نگرانی از مشکوک بودن خال به سرطان ملانوم پوست
  • خال به‌نوعی موجب آزار شده، به لباس‌ها گیر می‌کند و غیره.
  • دلایل زیبایی




:: برچسب‌ها: برداشتن خال صورت ,
:: بازدید از این مطلب : 721
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: